Ostrość widzenia: 5 dobrych nawyków, aby o nią dbać.

Free-Photos / Pixabay

W dobie (prawie) wirtualnego wszystkiego, nasze oczy męczą się szybciej niż oczy naszych dziadków. Nasza ostrość widzenia – jakość naszego wzroku – spada. Ostatnie badania wykazały wzrost występowania krótkowzroczności, zmęczenia wzroku i bólów głowy, szczególnie wśród młodych dorosłych. Przyczyną jest coraz częstsze stosowanie ekranów w naszych działaniach i w naszym polu widzenia. Ale niezależnie od tego, czy jesteś oldschoolowy, czy cyfrowy, dbanie o ostrość widzenia nigdy nie jest bez znaczenia. Regularne kontrole u okulisty i kilka dobrych refleksów na pewno Ci pomogą!

Regularnie dawaj oczom odpocząć. Zdrowie oczu.

Jeśli Twoja praca tego wymaga, trudno będzie Ci wyrzucić komputer z domu. Jednak codzienne wpatrywanie się w ekran i wystawianie się na działanie niebieskiego światła niesie ze sobą wiele zagrożeń: suchość oczu, obniżenie ostrości widzenia i ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Aby temu zapobiec, należy co godzinę robić co najmniej 5-minutowe przerwy i regularnie patrzeć w dal. Można na przykład wyjrzeć przez okno, najlepiej w naturalnym świetle, z odległości co najmniej 5 metrów. To da odpocząć Twojemu oku. Należy również wiedzieć, że odległość od oczu do ekranu powinna wynosić około 70 cm.

Oddychaj dobrze i nawilżaj oczy.

Oko musi być nawadniane, aby pozostało zdrowe. Naturalnie łzy odgrywają tę rolę i zapewniają higienę oczu. Płacz jest więc zdrowy, ale nie smuć się, mruganie wystarczy, by zadbać o ostrość widzenia. Jeśli masz suche oczy, będziesz musiał wymusić ten naturalny proces, poprzez wyolbrzymianie go za pomocą niewielkiego skurczu, gdy poczujesz dyskomfort, poprzez ziewanie lub poprzez stosowanie sztucznych łez. Pamiętaj również o dobrym oddychaniu: dobrze dotleniony mózg odgrywa rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Oczy w zestawie!

Ćwicz mięśnie oczu.

Nie tylko pośladki i brzuch wymagają ćwiczeń. Wykonywanie ćwiczeń oczu zmniejsza zmęczenie wzroku, redukuje mrużenie oczu i poprawia ostrość widzenia. Istnieją różne metody, które można praktykować w domu, takie jak joga dla oczu lub ćwiczenia rehabilitacyjne, nad którymi można pracować z pomocą ortoptysty. Różne zajęcia, takie jak majsterkowanie, sporty z piłką, taniec, rzutki, rysowanie itp. wzmacniają nasz wzrok.

Dozowanie światła.

Mrużenie oczu nigdy nie jest dobrym znakiem. Ciemność upośledza ostrość widzenia, podobnie jak zbyt intensywne światło. Wystarczające i równomierne światło daje odpoczynek oczom, przy czym preferowane jest światło naturalne: oczy potrzebują również witaminy D! Oczywiście nie chodzi o to, aby patrzeć na słońce z otwartymi oczami, a przy silnym oświetleniu zalecane są okulary przeciwsłoneczne. Ale wysiadaj. Zaczerpnij świeżego powietrza. W domu używaj oświetlenia zbliżonego do światła dziennego, a kiedy oglądasz telewizję, nigdy nie rób tego w ciemności: zawsze umieszczaj małe światełko za ekranem. Dotyczy to zarówno smartfonów, jak i komputerów. Istnieje również darmowe oprogramowanie do redukcji wpływu niebieskiego światła.

Jedz witaminy, aby zadbać o swój wzrok.

Witaminy A, C i E są niezbędne dla dobrego wzroku i ostrości widzenia. Chronią one siatkówkę i soczewkę oraz pomagają w adaptacji do zmian światła. Króliki bardzo dobrze widzą w nocy, ponieważ jedzą dużo marchewek! Rób to samo i jedz codziennie owoce cytrusowe lub czerwone, a także tłuszcze roślinne lub zwierzęce. Uzupełniaj także kwasy omega 3 jedząc ryby, ponieważ chronią one przed suchością oczu. Wreszcie, palacze, zwolnić lub zatrzymać: palenie uszkadza naczynia krwionośne i szkodzi dobre dotlenienie oczu.