5 dobrych sposobów na rzucenie palenia podczas wakacji.

cherylholt / Pixabay

Papierosy mogą powodować uzależnienie fizyczne, psychiczne i behawioralne. Krótko mówiąc, nawet jeśli wiesz, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia, nie jest tak łatwo rzucić palenie! Dobra rada: poproś lekarza, aby pomógł Ci sprostać temu wyzwaniu. On lub ona może zaproponować różne rozwiązania, aby pomóc Ci rzucić palenie. Zmaksymalizujesz również swoje szanse na sukces, wybierając idealny moment na powiedzenie “stop” papierosom: wakacje to często dobry czas na to. Wykorzystajcie więc te dni relaksu na przyjęcie dobrych nawyków antynikotynowych!

Zwiększ swoją motywację.

Utrzymanie motywacji jest kluczem do skutecznego rzucenia palenia podczas wakacji. Idealnie byłoby, gdybyś sporządził listę wszystkich powodów, dla których chcesz rzucić palenie i trzymał ją zawsze pod ręką. Na przykład, możesz napisać:

  • będzie mi się o wiele lepiej oddychało;
  • zaoszczędzę pieniądze;
  •  będę wyglądał lepiej, itd.

Sprawdzaj tę listę każdego dnia, szczególnie wtedy, gdy masz ochotę na kolejnego papierosa. Kolejna wskazówka, jak zwiększyć swoją motywację: nagradzaj się regularnie. Możesz po prostu powiedzieć sobie, że jesteś z siebie dumny lub zaoferować sobie coś za pieniądze zaoszczędzone na papierosach: zasłużyłeś na to!

Zmień swoje otoczenie.

Palenie jest często kwestią kontekstu i przyzwyczajenia. Zanurzenie się w nowym środowisku może więc być zaletą w podejściu do walki z paleniem. Ale oczywiście “bycie na wakacjach” nie musi oznaczać “wyjeżdżania w celu odkrywania nowych horyzontów”… Nie martw się: jeśli musisz zostać w domu podczas urlopu, to nic poważnego. Już teraz możesz stworzyć sprzyjające środowisko, chowając (a jeszcze lepiej wyrzucając) wszystko, co może zachęcić Cię do palenia: popielniczki, zapalniczki, paczki papierosów.

Przekształć swój mózg.

Aby rzucić palenie podczas wakacji, musisz zdać sobie sprawę z jednej rzeczy: chęć palenia jest w dużym stopniu uwarunkowanym odruchem. Możemy też mówić o odruchu Pawłowa. Konkretny przykład: jeśli jesteś przyzwyczajony do palenia papierosa przy śniadaniu, przed kawą, sam zapach kawy o poranku sprawia, że chce ci się palić. Aby pomóc Ci rzucić palenie, w Twoim najlepszym interesie jest zdeprogramowanie Twojego mózgu. Mając odruch systematycznego zastępowania papierosa czymś innym (np. świeżym owocem, kostką czekolady), po pewnym czasie powinien przestać kojarzyć kawę z paleniem.

Miej zajęte ręce.

Podczas odstawienia papierosa może Ci brakować gestu wkładania papierosa do ust. Miej zajęte ręce, aby ograniczyć ryzyko nawrotu choroby! Jest wiele aktywności do wyboru, ale najlepsze są te, które wymagają również koncentracji (aby łatwiej było zapomnieć o zachciance). Wykorzystaj wakacje, aby znów zacząć rysować, np. stać się ekspertem w Sudoku lub pograć trochę w tenisa.

Trzymaj się z dala od dymu papierosowego.

Nie ma to jak zapach dymu papierosowego, który sprawia, że chce się znowu palić. Dlatego podczas urlopu trzymaj się jak najdalej od palaczy. Jeśli nadal jesteś “mocno” narażony na bierne palenie, pamiętaj o wzięciu prysznica i wypraniu ubrań zaraz po powrocie do domu. Utrzymywanie zapachu papierosów na sobie byłoby bardzo złym pomysłem.